Rugi Simpan Duit Kertas


KEBURUKAN DUIT KERTAS
Apa-apa yang beri keuntungan pada “seorang” saja, ia dianggap buruk. Apa-apa yang beri keuntungan pada “semua orang”, ia dianggap baik. Ini perkara asas atau pokok dalam ajaran Islam. Jadi, duit kertas dianggap ‘buruk’ kerana boleh beri keuntungan pada “seorang”. Dalam pada itu, ia boleh menyebabkan “ramai orang” rugi. 

Pada 1997, seorang lelaki bernama Soros mengaut keuntungan besar. Namun, ribuan penduduk Asia Tenggara hilang pekerjaan. Di Indonesia, ramai yang tidak dapat pergi haji kerana rupiah menyusut teruk. Rupiah yang disimpan di dalam bank selama bertahun-tahun menjadi tidak begitu bernilai. Situasi ini sudah tentu bercanggah prinsip asas “keuntungan bersama” dalam Islam. 

Aktiviti seperti penciptaan wang melebihi kekayaan sebenar melalui wang kertas menyebabkan ekonomi menjadi sangat rapuh. Di negara-negara yang kuat rasuah, selalu saja berlaku krisis nilai matawang, keruntuhan bank, kekurangan bekalan makanan import (akibat pertukaran nilai matawang), peningkatan inflasi dan kadar pengangguran.


Malaysia tidak terlepas dari ancaman ini. Dunia sekarang sedang berhadapan dengan risiko kelembapan ekonomi dunia dan inflasi makanan sedunia. Keadaan ini berpunca daripada susutnilai Dolar Amerika dan hutang sub-prima. Malaysia adalah negara yang mengekspot barangan ke Amerika Syarikat dan mengimport makanan ruji dari Thailand, Vietnam dan Taiwan. Semua ini adalah risiko buat kita kerana ia menggunakan Dolar Amerika yang semakin bermasalah.

Secara semulajadi, semua manusia – tanpa mengira agama, bangsa dan negara – mahu menjauhi perkara buruk yang memudaratkan diri dan keluarga. Kini, keburukan dan kemudaratan itu terserlah melalui duit kertas. Matawang RM tidak kalis inflasi, semakin menyusut nilai dan mempunyai risiko untuk diserang oleh spekulator. Atas dasar itu lah kita perlu mencari alternatif lain. Sebagai contoh, dinar emas. Dalam keadaan ekonomi dunia yang rapuh seperti sekarang, simpanan dalam bentuk matawang emas adalah pilihan terbaik. Setakat ini, dinar emas adalah satu-satunya cara yang dapat membantu kita menjauhi mudarat wang kertas.
Contoh terbaik, sejak enam tahun lalu, Dolar Amerika menyusut sebanyak 40% manakala emas meningkat sebanyak 50%. Warga Indonesia yang menyimpan dalam emas dapat ke Mekah dalam masa lima tahun sahaja. Sedangkan yang menyimpan dalam rupiah masih gagal. Atas dasar itu lah emas dianggap sebagai sesuatu yang baik dari kaca mata Islam. Ia adalah kalis inflasi, kalis susutnilai, kalis riba dan kalis spekulasi.

Dalam soal riba, dinar emas boleh menjadi senjata menentang riba. Sifat emas yang berbentuk real wealth atau tangible asset itu sendiri tidak memungkinkan sebarang aktiviti penghasilan wang melebihi kekayaan sebenar.

Dicatat oleh Maizura Mohd Ederisdi 12:10 PM