Cara Menyemarakkan Penggunaan DnD Dengan Konsep Wakala Keluarga

Ini idea saya untuk menyemarakkan penggunaan DnD dengan Konsep Wakala Keluarga.

Matlamat program keluarga ini untuk menyimpan Dinar dan menggunakan Dirham untuk menggiat muamalah secara Islam. Terutama bagi negeri-negeri selain Kelantan yang kurang diterima DnD dalam bisnes. 

Contohnya, Tukarkan sebahagian duit gaji anda kepada Dirham. Mulakan dengan keluarga anda. Jadikan Dirham ini sebagai  alaun kepada isteri-isteri, anak-anak, ibubapa jagaan Anda. 

Peg-kan atau tetapkan nilai Dinar bersamaan Dirham ; cadangannya 25:1, bermakna setiap 25 Dirham boleh ditukarkan dengan 1 Dinar.

Bila perlukan fiat (duit kertas) , ahli keluarga ini boleh menukarkan Dirham kepada fiat kepada anda atau sesiapa yang ada fiat, tapi cuba gunakan Dirham sebagai alternatif terakhir hanya ketika ketiadaan fiat.

Natijahnya, di akhir bulan kita ada baki Dirham. Baki Dirham ini boleh ditukarkan akhirnya kepada Dinar. Dengan cara ini boleh menggalakkan simpanan dalam bentuk DnD. Dalam jangka-panjang, Anda ada simpanan di waktu kecemasan dan boleh juga dijadikan perancangan kewangan.

Dengan cara ini juga kita mengelakkan 'Liquidity or Cash-flow Drainage' yang menjadi sebab kegagalan kita menyimpan dengan fiat.

InsyaAllah, kalau setiap kita boleh memulakan dengan keluarga kita, penggunaan DnD akan menjadi lumrah. Penggunaan DnD sebagai 'Matawang Syariah' adalah Sunnah Rasulullah dan Sahabat. Ia juga asas kepada intrumen media pertukaran atau matawang Kerajaan Islam, yang telah diamalkan sejak Kerajaan Islam Madinah. Kefahaman ini mesti ada  dan menjadi prioriti pada penggiat DnD untuk merealisasikan cita-cita kita untuk membina masyarakat dan Daulah Islamiah.InsyaAllah.

Juga dianjurkan, kita boleh bina grup  DnD di kalangan keluarga dan sahabat terdekat, dan lantik seorang 'Trader' atau peniaga DnD. Peranan beliau adalah mendapatkan 'supply' DnD dan 'Clearing-House' untuk DnD. Cara ini juga menyemarakkan penggunaan DnD, terutama bagi negeri-negeri selain Kelantan yang agak sukar menggunakan DnD sebagai media bermuamalat.

Jika diamati, Wakala Keluarga adalah juga satu konsep bisnes yang boleh dijalankan oleh setiap keluarga dengan mudah.

InsyaAllah, kita harapkan bisnes Wakala DnD akan berkembang di seluruh Malaysia. Bila semakin banyak Wakala dijalankan, peniaga-peniaga, peruncit, klinik dll sedia menerima DnD. Saya percaya tren ini akan muncul di Malaysia.

Matlamat Penggiat DnD adalah menjadikan DnD sebagai ' Media Pertukaran Alternatif atau Matawang Alternatif' yang diiktiraf Kerajaan. Muga ini sumbangan kecil kita untuk pertumbangan dan kemajuan ekonomi Umat Islam di Malaysia dan untuk Negara kita. Ini juga satu dakwah. Muga bukan Islam melihat Islam menawarkan Sistem yang praktikal untuk kehidupan manusia. InsyaAllah.

Boleh berbincang dgn saya untuk penjelasan. :)