Dinar dan Kalimah Syahadah

  • Terdapat juga Kegelisahan dikalangan Umat Islam yang memandang penggunaan Dinar dan Dirham yang mengandungi kalimah Tauhid ini tidak boleh di bawa ke dalam tempat2 yg tidak sepatutnya kerana di khuatiri tidak diIzinkan Tuhan.

Dinar dan Dirham yang digunakan secara meluas samaada oleh org Islam atau bukan Islam pada zaman2 kegemilangan Islam bermula dari Zaman Sahabat2,Zaman Khulafa'ur Rasyidin juga mengandungi Kalimah2 Tauhid ini .Ini dibenarkan oleh Para Sahabat2 Nabi yg masih hidup pada masa itu ,oleh Imam2 kepada 4 Mazhab,Para Solafus Soleh,para Ambia dan Mursalin dan Solehin.sebagai pengukuhan dengarlah jawapan dari Guru kepada Imam Syafie ,iaitu Imam Malik ,Pengasas kepada Mazhab Maliki...

Imam Malik pernah ditanya tentang penggunaan kalimah ini pada koin – koin ini. Beliau berkata Ulamak Ulamak terdahulu dari kalangan Sahabat, Tabiin dan Tabiin seorangpun tidak membantah pengunaannya bahkan digalakkan penggunaannya bagi menunjukkan penguasaan Islam keatas wilayahnya. Yakni bagi meninggikan kalimah Allah swt.

Isu masuk tandas tidak timbul, Dinar dan Dirham ini telah digunakan zaman berzaman, kalau dahulu dinar dan dirham disimpan dalam uncang, simpan dalam dompet, masuk tandas.

Sebenarnya walaupun tidak nampak tetapi tanda2 kekuasaan Allah wujud dlm diri kita.Saya mengambil contoh.Air yg dibaca dgn kalimah2 suci akan berubah zarah2nya menjadi kepada yg berbentuk kalimah2 suci.maka air tersebut kita minum..maka darah kita dengan itu jadi terpengaruh dgn air tadi juga mengandungi kalimah2 suci apabila di periksa dgn kanta pembesar alat2 teknoloji terkini.maka adakah semua darah2 yg mengandungi kalimah2 suci ini perlu dibuang terlebih dahulu sebelum masuk kedalm tandas?

adakah perlu kita minum air yg mengandungi kalimah2 kotor (seperti mencarut,mencerca dan sebagainya untuk menggantikan kalimah tauhid yg telah menjadi darah dan daging kita ..supaya halal untuk kita masuk ke tandas..?

Tutupkan/Coverkan Dinar dan Dirham yg ada kalimah Allah SWT tu dgn baju uncang dan lain2.Dalam diri kita sendiri ada tanda2 kekuasaan Allah SWT.Saya pernah berjumpa pegawai kerajaan yg telah menangkap seorg kontractor yg rasuah..apabila cop jarinya hendak diambil disitu ada tertulis kalimahALLAH dgn jelas...jadi adakah tanda2 kekuasaan Allah SWT ini tidak dapat dibawa masuk ketandas?perlu ke hamba Allah SWT tersebut potong ibu jarinya bila nak masuk tandas?kemudian sambung balik bila keluar?

Sabda Rasulullah:i"Islam itu Mudah,barangsiapa yang memayahkan akan dia maka dia sendiri akan jadi payah(Islam tetap mudah tetapi hamba Allah SWT tu sendiri akan jadi payah..).

Jika kita sedar ,setiap denyut nadi, setiap nafas dan setiap degupan jantung yg berulang2 adalah lafaz kalimah dimana sahaja anda berada dan pd bila2 masa..

Macamana dapat kita tinggalkan Kalimah Tauhid yg ada dlm diri kita ini kat luar semata2 nak masuk tandas?

  • Jika pemborong Cina dan bukan Islam nak juga muamalat dinar dan dirham maka
    adalah bagus untuk Kalimah Syahadah itu di perhatikan dan di amat amati roh dan aura nya oleh bukan Islam..

  • InsyaAllah..Allah jaga KalimahNya dia Maha Kuat Lagi Gagah Perkasa tidak terkirakan.. moga2 bukan Islam tertarik dgn aura yg memancar dari Syahadah pd Dinar Dirham tu seperti juga Dinar dan Dirham (kebanyakannya ada kalimah Syahadah ini pada Dinar dan Dirham mereka)yg digunakan sepanjang 1400 tahun Empayar Kerajaan Islam Merajai Dunia ini dulu sebelum diambil alih oleh kuasa2 Bersekutu Eropah..InsyaAllah.
  •  Dan Kuasa2 Bersekutu itu mencetak matawang emas mereka tidak lagi meletak Kalimah tersebut berbanding Kerajaan2 Islam dlm Empayar masing2 sepanjang tempoh pemerintahan mereka beribu dan beratus tahun.. Sesiapa yg menguasai dunia maka matawang merekalah yg menjadi medium pertukaran antarabangsa..seperti dulu dinar yg mengandungi Kalimah Syahadah ini menjadi medium pertukaran utama antarabangsa dlm 1400 tahun pemerintahan empayar2 Islam maka sekarang Dollar US yg mengandungi lambang Yahudi pula mengambil alih tempatnya..
  • Bilakan tiba giliran Dinar mengambil alih tempat Dollar US itu pula??sesamalah kita membulatkan tekad dan berkeyakinan mempromosikan kebaikan2 Dinar yg bertulis kalimah Syahadah ini seperti juga datuk dan nenek moyang kita dahulu lakukan dlm zaman2 pemerintahan Kerajaan Melayu Islam dan Empayar2 mereka..

Doc EmasSemasa Mohd Ridhuan